1
Aleksandra Zamarajewa
Zbędni ludzie.Naród i rewolucja w późnej twórczości Wasilija Rozanowa.
Bardzo ciekawe ujęcie.
Aleksandra Zamarajewa
Zbędni Ludzie.
Naród i rewolucja
w późnej twórczości
Wasilija Rozanowa
Cytuję:
twórczość Rozanowa została zdominowana przez tematykę małżeństwa, rozwodu,seksu i płodności.Już pierwszy artykuł na powyższą tematykę pod tytułem „Małżeństwo ichrześcijaństwo” wywołał protesty władz cerkiewnych i ostrą polemikę z filozofamiprawosławnymi. Rozanow krytykował w swoich artykułach podejście władzcerkiewnych – a szerzej całego chrześcijaństwa – to zagadnień małżeństwa i erosu.Zostało ono oskarżone o bezsensowne ujarzmienie sił witalnych brzmiących w ludzkiej seksualności. Dążenie do zapanowanie nad nimi, ograniczenie ich,gloryfikacja powściągliwości i ascetyzmu jest nie tylko sprzeczne z naturą ludzką, lecztakże z wolą Bożą. Człowiek aseksualny jest tym samym ateistą! Mimo częstychoskarżeń o niszczenie wiary, z powyższego wynika głęboka religijność, chociaż będąca w wielkiej sprzeczności z nauczaniem Kościoła. Za wzór prawidłowego podejścia doseksualności stawił Rozanow przede wszystkim tradycje żydowskie, czemu częstodawał wyraz w swoich pracach.
(....)
Podstawą świata dla Rozanowa jest życiodajny eros. Społeczna akceptacja płci,seksualności, popędu były czynnikami, które sprawiły wyzwolenie i realizacjetwórczych możliwości u Żydów (sakralizacja seksualizmu i płciowości) i Greków (kultmiłości homoseksualnej
14
). Zdaniem Rozanowam eros – boska siła łącząca człowiekai absolut – jest źródłem zarówno miłości do Boga, jak i kreatywności człowieka.Próby sztucznego hamowania naturalnego erosa nieuchronnie prowadzić muszą nietylko do odwrócenia się od Stwórcy, lecz i do wygaśnięcia twórczych sił ludzkości.
15
które spowodują, iż pożre ona swoje dzisiejszych „dzieci”, gdy tylko spróbują onepoddać w wątpliwość nieomylność „kolektywu”. A, wy – pyszałkowie: nie chcecie z nami mieszać się,
dzielić się,wynurzać się
… macie jakąś
własną duszę
, nie wspólną… Kolektyw,który dał życie waszym rodzicom i wam – bo bez kolektywu i oni i wy zdechlibyście z głodu – teraz bierze swoje z powrotem.Umrzyjcie
40
.Rewolucji - zdaniem Rozanowam - mimo stosowanego terroru, mimo wysiłków milionów, nie uda się zbudować nowego trwałego świata („dużo będzie bitych naczyń, jednak nie powstanie nowy gmach”). Idea, marzenie przegra ze zwierzęcyminstynktem jej uczestników.I nowy gmach, z rysami osła
Rewolucji - zdaniem Rozanowam - mimo stosowanego terroru, mimo wysiłków milionów, nie uda się zbudować nowego trwałego świata („dużo będzie bitych naczyń, jednak nie powstanie nowy gmach”). Idea, marzenie przegra ze zwierzęcyminstynktem jej uczestników.I nowy gmach, z rysami osła w sobie, obruszy się w trzecim-czwartym pokoleniu
Rewolucji - zdaniem Rozanowam - mimo stosowanego terroru, mimo wysiłków milionów, nie uda się zbudować nowego trwałego świata („dużo będzie bitych naczyń, jednak nie powstanie nowy gmach”). Idea, marzenie przegra ze zwierzęcyminstynktem jej uczestników.I nowy gmach, z rysami osła w sobie, obruszy się w trzecim-czwartym pokoleniu
41
Quelle
https://www.academia.edu/692609/Zb%C4%99dni_ludzie._Nar%C3%B3d_i_rewolucja_w_p%C3%B3%C5%BAnej_tw%C3%B3rczo%C5%9Bci_Wasilija_Rozanowa_in_Polish_
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen